Zo haal je als standhouder het beste uit de DrankenbeurZ

Goede voorbereiding is het halve werk

De DrankenbeurZ 2026 lijkt misschien nog ver weg, maar nu is de tijd gekomen om je daar alvast goed op voor te bereiden. Wie als exposant zijn of haar deelname aan de beurs goed aanpakt, kan straks profiteren van vele nieuwe leads. De beursorganisatie heeft voor de bereidingsfase zes belangrijke stappen op een rij gezet. Het is handig om deze in je agenda te zetten, zodat je eraan herinnerd wordt wanneer je welke actie moet nemen.

Heb jij jezelf al de vraag gesteld waarom je deze twee dagen op de DrankenbeurZ staat? Misschien ben je startend ondernemer en wil je de slijter vooral kennis laten maken met jouw bedrijf. Of heb je een aantal nieuwe merken of producten in je portfolio en wil je die over het voetlicht brengen. Wat je motivatie ook is, zorg dat je vooraf weet wat jij wilt bereiken op de beurs. Stel een dezer dagen duidelijke doelen volgens de SMART-methode. Als je je doelen Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden maakt, dan kun je straks objectief beoordelen of je beursdeelname succesvol is geweest. Zet samen met je team de puntjes op de spreekwoordelijke i, zeker weten dat dat stimuleert!

Je kunt nog zo’n mooi verhaal klaar hebben voor de bezoeker, als je stand er niet aantrekkelijk uitziet komen de mensen niet. Aankleding, locatie en een passende grootte zijn de belangrijkste ingrediënten. Waar wil je het liefst staan op de beurs? Bekijk de plattegrond op onze website www.drankenbeurz.nl/aanmelden-standhouders/ en geef je voorkeur nu door aan de organisatie. Kies je voor een mooie hoek, een eiland of een doorloopstand? Wat voor sfeer wil je bereiken? Ga je voor herkenbaarheid of verrassing? En welke boodschap wil je eigenlijk uitdragen? Allemaal vragen die je in dit stadium dient te beantwoorden.

Stel enkele weken van tevoren je beursteam samen. Bedenk wie je het beste op de stand kunt zetten en wie op  kantoor beschikbaar is voor regelzaken en telefoontjes. Zet in deze fase ook in op inhoud. Zorg dat jij en je medewerkers zoveel mogelijk productkennis vergaren om specifieke vragen te beantwoorden en –niet te vergeten- zich voorbereiden op het vertellen van aansprekende en aanstekelijke verhalen. Storytelling is het toverwoord!

Laat in aanloop naar de beurs al je klanten weten dat je daar aanwezig bent met een stand. Nodig je vaste relaties uit via een persoonlijk e-mail of, nog leuker, een (handgeschreven) kaartje. Natuurlijk zet je het ook op je website en je sociale-mediakanalen. Denk ook alvast na over een mooie promotieactie die je vlak voor de beurs kenbaar maakt. Kortom, zegt het voort! Als jullie een op maat gemaakte banner willen ontvangen van de beurs om te delen kan dat ook geregeld worden. Stuur een e-mail naar info@drankenbeurz.nl.

Sommige beursbezoekers gaan heel gericht te werk en weten welke stands ze willen bezoeken. Maar anderen zie je duidelijk aarzelen. Komen ze naar je toe, of lopen ze toch door? Bedenk van tevoren een strategie hoe je de drempel kunt verlagen en de slijter naar je stand kunt trekken. Bijvoorbeeld met een demonstratie, een drankje dat klaarstaat om te proeven of een kleinigheidje om weg te geven. Zorg dat er reuring is bij jouw stand, zodat bezoekers reden hebben om even te blijven staan.

Tijd voor de finishing touch van je voorbereiding: ga samen met je team zitten om de laatste details door te spreken. Neem nog even met de SMART-doelen met elkaar door, waar je deze twee dagen de focus op wilt leggen en hoe je de slijter wilt aanspreken. Bepaal samen aan welke doelgroep jij extra aandacht besteedt. Is dat je bestaande netwerk of zijn dat potentiële klanten? Wie zorgt er voor de koffie, wie vult de voorraden aan en houdt de stand netjes? Verdeel ook dit soort praktische taken. En spreek regels af met elkaar, zoals niet teveel op je mobiele telefoon zitten en niet met collega’s kletsen als er klanten zijn.

Dagen
Uren
Minuten
Seconden

Openingstijden DrankenbeurZ

13 september 2026
10:30 uur – 18:00 uur

14 september 2026
10:30 uur – 18:00 uur

Contactgegevens

DrankenbeurZ
Contactpersoon: Henk van Pelt

T. +31(0)78-616 04 85
M +31(0)6 53 900 544
e-mail: info@drankenbeurz.nl